Veiligheid
  • We investeren in voldoende zichtbaarheid en bereikbaarheid van de politie met een laagdrempelig politiekantoor in Sint-Pieters-Leeuw en kleinere ‘satellieten’ in Negenmanneke, Ruisbroek of Zuun.
  • We onderzoeken samen met politie en na consultatie van inwoners welke straten prioritair in aanmerking komen voor trajectcontroles.
  • We zetten ook moderne technologie zoals ANPR-camera’s in voor het identificeren van auto’s na criminele feiten of om parkeerproblematieken aan te pakken zodat inwoners voldoende parkeerruimte hebben en onze lokale handelaars voldoende bereikbaar blijven voor klanten.
  • We gaan voor een maximale aanwezigheid van gemeenschapswachten, bijvoorbeeld aan de schoolpoort bij het begin en einde van de schooldag en op gemeentelijke evenementen.
  • We sensibiliseren verder via de gemeentelijke kanalen rond verkeersveiligheid en inbraak- en diefstalpreventie.
  • We pakken kleinere overlast prioritair aan via preventie, sensibilisering en een goede samenwerking tussen omwonenden, gemeenschapswachten, buurtwerkers en politie. Wanneer overlast frequent of chronisch plaatsvindt, kunnen er GAS-boetes uitgeschreven worden.
Mobiliteit
  • We gaan voor goed onderhouden voet-, fietspaden- en wegennet. We versterken de bekendheid van het online meldpunt voor gevaarlijke of onveilige plaatsen op de openbare weg en zorgen dat meldingen snel opgevolgd worden.
  • In druk bereden dorpskernen gaan we voor fietsstraten die de veiligheid van de zwakke weggebruikers maximaal beschermen.
  • In schoolomgevingen gaan we waar mogelijk voor schoolstraten die aan het begin en einde van de schooldag het gemotoriseerd vervoer voor de schoolpoort maximaal vermijden.
  • Op verbindingswegen gaan we voor goed afgescheiden fietspaden die het verkeer veilig en vlot laten verlopen. We werken ‘blinde vlekken’ in ons fietspadennetwerk weg met afgescheiden fietspaden zodat elke dorpskern veilig en vlot bereikbaar is.
  • We ijveren samen met de buurgemeenten voor een breed aanbod openbaar vervoer dat elke wijk met regelmaat bedient en de verbinding met belangrijke plaatsen zoals ziekenhuis, gemeentehuis, culturele centra … faciliteert.
  • We blijven ons wegennet renoveren en nemen daarbij prioritair de druk bereden wegen onder handen.
  • We blijven in elk mogelijk toekomstscenario ijveren voor het behoud van een volwaardige brug tussen Ruisbroek centrum en Zuun zodat Ruisbroek niet afgesneden raakt van de rest van Sint-Pieters-Leeuw.
  • We zorgen dat bij elke heraanleg of bouwproject ook de parkeerproblematiek voldoende in kaart gebracht wordt, inclusief fietsenstallingen.
  • Wanneer het geen plaatselijk verkeer betreft, vermijden we zwaar vrachtverkeer door sluipverkeer maximaal te ontraden en frequent gerichte controles uit te voeren.
  • We voorzien op publieke plaatsen in de gemeente voldoende laadinfrastructuur voor elektrische wagens.
  • We vergroten de bekendheid van onze Minder Mobielencentrale bij senioren en mensen die minder mobiel zijn, onder meer via onze lokale dienstencentra.
  • We evalueren het gebruik van de gemeentelijke deelauto’s na 1 jaar en kijken of een uitbreiding, eventueel naar een private partner, wenselijk is.
  • We blijven bij grotere private bouwprojecten voldoende parkeergelegenheid en laadinfrastructuur opleggen en de optie deelauto’s stimuleren.
  • We gaan voor 100% LED straatverlichting tegen 2030. Een betere verlichting verhoogt de veiligheid, drukt de energiekosten en is beter voor het milieu.
  • Lokale handelaars ondersteunen we door te voorzien in een goede bereikbaarheid, voldoende parkeergelegenheid en een doordachte ruimtelijke ordening. Ook het invoeren van een handelaarsbon kan de lokale handel stimuleren.
  • We evalueren het parkeerplan in Ruisbroek en sturen bij waar nodig. In Negenmanneke onderzoeken we de wenselijkheid van de invoering van een blauwe zone en bewonerskaarten. Op die manier kunnen buurtbewoners onbeperkt parkeren, bezoekers en klanten tijdelijk. Langparkeerders en pendelaars worden maximaal naar grotere randparkings afgeleid.
  •